Overbodig zijn, kamp & Night trekking - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu Overbodig zijn, kamp & Night trekking - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Overbodig zijn, kamp & Night trekking

Door: Melinda van Nistelrooij

Blijf op de hoogte en volg Melinda

20 Maart 2017 | India, Bangalore

Toen wij afgelopen maandag op de Sunshine school aankwamen bleek dat de examens voor de leerlingen al begonnen waren. Wij wisten niet beter dat deze woensdag, zoals het gekregen roostertje liet zien, pas zouden beginnen en hadden daarom voor niets onze lessen voorbereid. Wij hebben de docenten en het schoolhoofd gevraagd of wij ergens mee konden helpen, bijvoorbeeld met surveilleren of nakijken, maar ze gaven aan dat dit niet nodig was. Het schoolhoofd gaf aan dat de reguliere lessen op 1 april weer beginnen en dat onze hulp vanaf dan weer erg welkom is. Na het gesprek zijn wij dus ook redelijk teleurgesteld naar huis te gaan om de tijd tot het openen van de library te overbruggen. We hebben bij aankomst gelijk een mail naar onze begeleider in India gestuurd om te vragen wat wij dan in de tussentijd, naast de library, nog zouden kunnen doen.

Nu gaan wij dus van 10 uur tot 3 uur naar de transit school om daar les te geven. De transit school is een school voor leerlingen die van school zijn gegaan. Het doel van de transit school is om de leerlingen weer op het niveau van hun leeftijdsgenoten te krijgen, zodat ze weer terug kunnen naar een gewone school. Van half 4 tot half 7 zijn we bij de library om de leerlingen te helpen bij het lezen. Vandaag hebben wij voor te eerst ons nieuwe dagprogramma gedraaid en om eerlijk te zijn was het best wel vermoeiend. Ik merk dat ik het best wel moeilijk vind om hele simpele sommetjes of begrippen aan de leerlingen uit te leggen. 3 plus 6 klinkt heel gemakkelijk voor ons, maar voor veel van de leerlingen is dit nog best moeilijk. Voor mij is dit natuurlijk een koud kunstje en daarom vind ik het nu nog een beetje moeilijk om goed te begrijpen wat het nu is dat de leerlingen zo moeilijk vinden en om hier na te handelen. Vandaag was natuurlijk mijn eerste dag op de transit school en daarom denk ik dat ik gewoon even moet wennen en dat het over een tijdje wel goed gaat komen.

Vorige week is er voor een aantal kinderen uit Kerala, een staat onder Karnataka, op de universiteit een kamp georganiseerd. Op donderdag heb ik mij bij de groep aangesloten om het programma mee te maken. Over een tijdje, wanneer de zomervakantie voor de leerlingen van de reguliere scholen begint, moeten wij namelijk ook een zomerkamp organiseren. De kinderen waren erg geïnteresseerd, blijkbaar ook in mij. Ik kreeg een groot aantal vragen mijn kant op gevuurd, die ik natuurlijk zo goed mogelijk heb geprobeerd te beantwoorden.

Op vrijdagavond heb ik echt iets gaafs mee mogen maken. Ik ben gaan Night trekken op de Anthergange. Dit is een soort berg die bijna geheel uit grote keien bestaat. S’ nachts zijn wij met een bus naar het gebied gebracht en hebben wij bovengronds een hele tocht gemaakt. Ergens halverwege de tocht hebben wij ook een grot verkent! Wij moesten vaak door erg kleine ruimtes kruipen om uit te komen in een geweldig, mooie grote ruimte. Om half 3 kwamen wij aan op de rotsen waar wij zouden slapen. We hebben een kampvuur gemaakt en ik ben een uurtje later in slaap gevallen. In de ochtend zijn wij terug gegaan naar Bangalore. Night trekking is zeker iets wat ik vaker zou willen doen!

  • 20 Maart 2017 - 17:28

    Nikki:

    Balen dat de communicatie niet echt geweldig is.. maar jij red dat! Dat nighttrekking klinkt echt heel erg gaaf! Ook een hele mooie foto. Ben best een beetje jaloers! Gaan jullie een zomer kamp organiseren? Dat is wel heel erg gaaf! Heel veel plezier nog, ik hoop dat je nog een keertje mee mag night trekken!

  • 21 Maart 2017 - 09:15

    Hallo Melinda,:

    Trek het je niet persoonlijk aan, dat zijn ook cultuurverschillen waar wij moeite mee hebben. Ik kan het me helemaal voorstellen. Probeer het te zien als een mogelijkheid om juist iets anders te doen en te ondernemen om op die manier nieuwe ontdekkingen te doen.
    Lees de blogs van de studenten in Suriname maar eens: die zeggen in zulke situaties "no spang"! :-)
    Erg mooie foto...
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melinda

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 86888

Voorgaande reizen:

14 Februari 2017 - 09 Juni 2017

Bengaluru, India

Landen bezocht: