Holi - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu Holi - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Holi

Door: Melinda van Nistelrooij

Blijf op de hoogte en volg Melinda

13 Maart 2017 | India, Bangalore

Vorige week zondag werden wij een beetje overvallen door een overweldigende onweersbui. De bliksem bleef maar komen en het gedonder was ongelooflijk hard. Met dit lawaai en geflits kwam natuurlijk ook veel water naar beneden. Zo veel dat het bij mij de slaapkamer in kwam lopen. De volgende dag, onderweg naar onze stageschool, konden wij nog flinke plassen naast de weg zien liggen.

Maandag tot en met woensdag heb ik weer lesgegeven op Sunshine public high school. Ik vind het nog steeds erg lastig om de aandacht van alle leerlingen te krijgen en vast te houden. Na meerdere dingen (bijv. afbeeldingen, geluiden en actieve participatie van de leerlingen) geprobeerd te hebben moet ik mij misschien wel neerleggen bij het feit dat ik nooit de aandacht van alle leerlingen tegelijk kan krijgen. Ik zie dit ook terug bij de andere docenten van deze klas.

Op donderdag, vrijdag en zaterdag volg ik lessen op de universiteit. Afgelopen donderdag hebben wij met zijn vieren bij een klas een presentatie over Nederland gegeven. De studenten hadden na afloop ook een aantal vragen en wij hebben zo en volledig uur gevuld. De studenten gaven aan het erg leuk en interessant gevonden te hebben. Later die middag/avond bij ik met een paar studenten van de universiteit meegegaan naar een leuk cafe/restaurant en we hebben een erg gezellige avond gehad.

Op vrijdag hebben wij onder andere Kannada en Hindi. Op de universiteit lag het internet eruit, waardoor de docent haar gebruikelijke lesmateriaal niet kon openen. We hebben toen maar geleerd hoe wij onze naam moeten schrijven en kregen wij weer een aantal ‘letters’ aangeleerd.

Op zaterdag zijn wij na de lessen naar de winkel gegaan om een mooie witte outfit te scoren. De dag erna gingen wij namelijk naar het meest spectaculaire feest in India. Dit is natuurlijk het Holi feest. Via connecties konden wij gratis bij een evenement naar binnen. Het was echt geweldig om het feest een keer mee te maken. Er waren naast ons ook een aantal andere buitenlanders aanwezig, waaronder een groep jongens die in Utrecht studeren. De mensen waren aardig, de muziek was leuk en de sfeer zat er goed in. De weg naar huis was niet zo makkelijk geregeld. Iemand heeft een taxi laten komen, maar die wilde ons natuurlijk niet in zijn auto hebben. De arme man had namelijk ook witte kleedjes in zijn auto liggen. Uiteindelijk hebben we een rickshaw geregeld die ons naar huis heeft gebracht. Wat nog erger was dan de rit naar huis was, was het douchen toen ik thuis kwam. De douche kon zo in een horrorfilm. Alles was rood! Tot ik eenmaal schoon was moest ik natuurlijk de badkamer nog even schoonmaken. Het leek mij niet eerlijk als ik dit allemaal aan de schoonmaakster over zou laten. Ik hoop wel dat ze een middeltje heeft om de voegen tussen de vloertegels schoon te maken.

Op dit moment is het weer aan het regenen en ik hoop dat het vannacht mijn kamer niet in loopt.



  • 13 Maart 2017 - 17:34

    Jaimy:

    Wauw Holi! Daar was ik graag bij geweest! Misschien heft het zin om je voorgangers eens te vragen hoe zij dit aangepakt hebben met het orde houden. Zij zijn vast tegen precies dezelfde problemen aangelopen. Op de Facebook-pagina zit ook Mike van Golberdinge. Hij wil zeker en vast van gedachte met jullie wisselen. Groetjes Jaimy!

  • 14 Maart 2017 - 08:57

    Kees-Jan:

    Net als Jaimy was ik ook graag bij de Holi geweest. Dat lijkt me echt mooi en interessant. Momenteel wordt het ook overal in de wereld gevierd: de studenten in Suriname bijvoorbeeld hebben het ook gevierd.
    Misschien is die regen er juist om de kleuren weer weg te spoelen... De natuur helpt! :-)
    Veel plezier!
    K-J

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melinda

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 86896

Voorgaande reizen:

14 Februari 2017 - 09 Juni 2017

Bengaluru, India

Landen bezocht: