Tempels, verjaardag en tevredenheid! - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu Tempels, verjaardag en tevredenheid! - Reisverslag uit Bangalore, India van Melinda Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Tempels, verjaardag en tevredenheid!

Door: Melinda van Nistelrooij

Blijf op de hoogte en volg Melinda

11 Mei 2017 | India, Bangalore

Naast dat we natuurlijk veel tijd in ons werk stoppen, nemen we ook tijd om ons verder onder te dompelen in de Indiase cultuur. We hebben daarom besloten om een van de, misschien wel DE, grootste tempel van Bangalore te bezoeken. Wij hadden hier veel goede verhalen over gehoord en het leek ons een bezoekje waard. Als je aankomt bij de tempel dan kun je voor de prijs van 2 roepies een zakje huren waar je je slippers in moet. Nadat je dit gedaan hebt begin je aan de lange tocht richting de hoofdtempel. Onderweg kom je langs verschillende kleinere tempeltjes waarin steeds weer een andere Heilige in afgebeeld is. Wat mij ook direct opviel was dat er in elke tempel een grote bak staat waarin de mensen en donatie kunnen doen. Eenmaal aangekomen in de hoofdtempel aangekomen werd ik een beetje overdonderd door de hoeveelheid goud die er te zien was. Voor het hoofdaltaar stond een grote groep mensen naar een man te kijken die een ritueel aan het uitvoeren was. Als je de hoofdtempel uitloopt kom je in het commerciële gedeelte terecht. Bij bijna alle kraampjes waren dezelfde producten voor dezelfde prijs te krijgen. Als je ook dit gedeelte door bent kom je aan het einde van de tocht. Hier kun je een gratis maaltijd krijgen. Buiten, bij de ingang van de tempel, zag ik later dat er op het moment van mijn bezoek al meer dan 2 miljard gratis maaltijden waren uitgedeeld.

Dit jaar heb ik, in tegenstelling tot voorgaande jaren, mijn verjaardag in India mogen vieren. Mijn verjaardag viel dit jaar op een woensdag. Op woensdag werk ik altijd op de Transit school, dus daar ben ik ook gewoon heen gegaan. Ik heb wel aangegeven dat ik graag iets eerder weg wilde die dag, omdat ik dan kon gaan lunchen met een collega die later die avond zou vertrekken. Ze vroeg om om tot 1 uur te blijven, omdat ze met een paar collega’s iets voor mij geregeld had. Om half 2 kwamen haar collega’s met een taart. Nadat we ieder een stukje taart hadden gegeten ben ik naar huis te gaan om te lunchen. We zijn daarvoor naar een crepes-zaakje gegaan. Toen de eigenaar hoorde dat ik jarig was zei hij gelijk dat hij iets lekkers voor mij klaar zou maken. Na de lunch hebben we boodschappen gedaan. In de avond zouden de andere internationale studenten in ons gebouw langskomen om mijn verjaardag te vieren. Het leek mij wel een leuk idee om hiervoor een aantal Oud-Hollandsche spelletjes voor te bereiden. Dit bleek een groot success te zijn. De avond werd afgesloten met een Noors verjaardagsliedje.

Een aantal van ons was in Kerala op mijn verjaardag en kwamen de dag erna terug. Op donderdag heb ik dus voor de tweede keer mijn verjaardag mogen vieren. Mijn verjaardag duurde dit jaar eigenlijk een beetje drie dagen, omdat ik op dinsdag al mijn mooie saree op heb mogen halen. Daarnaast heb ik een vroeg verjaardagskado gekregen van een van de animators van de Transit school. Ik was verbaasd dat ze nog wist dat ik de volgende dag jarig zou zijn (ze kon er de volgende dag niet bij zijn omdat ze een familielid ging bezoeken). Ik vroeg haar dus hoe ze het onthouden had. Deze prachtvrouw keek mij aan en zei, met een beetje vertaalhulp, dat ze de verjaardag van een dochter niet zou vergeten waarna ik een prachtige set armbanden kreeg.

Het werk op de school gaat nog steeds hartstikke goed en ik ben nu ook met de kinderen aan het lezen. Ik kwam er namelijk achter dat de jongere kinderen nog eigenlijk niet (heel goed) kunnen lezen. Het is echt prachtig om te zien dat ze elke keer weer nieuwe woorden kennen.

Naast dat het lesgeven goed gaat, gaat het met het plantenproject ook goed. Deze week zijn we langs de huizen van de vrouwen gegaan om te zien hoe de planten het doen, hoe de vrouwen ervoor zorgen en waar ze de potten hebben neergezet. Met de planten gaat het duidelijk goed en ik hoor geluiden van de begeleiders dat meer mensen in de slum op eigen initiatief ook plantenpotten zijn gaan maken.

Ter afsluiting wil ik jullie graag mededelen dat ik afgelopen week ook een van mijn (informele) persoonlijke doelen heb af kunnen vinken. Ik heb namelijk de perfect Chaai weten te maken!

  • 11 Mei 2017 - 15:03

    Kees-Jan:

    Nog gefeliciteerd! Deze verjaardag zul je dus niet snel vergeten. Leuk dat er zoveel gedaan werd. Viert men eigenlijk ook verjaardagen in India?
    Als je weer in Nederland bent, drink ik graag een keer de ideale Chai met jou. Ik wil dat, als verstokte theedrinker, weleens meemaken!
    groetjes!
    Kees-Jan

  • 11 Mei 2017 - 16:49

    Nikki Berkel:

    Super leuk om dit allemaal te lezen! Klinkt echt heel gaaf allemaal. En heel leuk dat je je verjaardag op zo'n manier kon vieren zeg! Het lijkt me heel bijzonder om een tempel te bezoeken. Heb je daar ook foto's van? Of mocht je geen foto's maken? Ik wil ook wel een keertje jou perfecte Chaai proberen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melinda

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 86883

Voorgaande reizen:

14 Februari 2017 - 09 Juni 2017

Bengaluru, India

Landen bezocht: